המאמר פורסם במקור באתר ליברל ב-7 בספטמבר, 2023
העלייה בשיעור הגירושים בחברה הפלסטינית, תופעה שנחשבה בעבר לזניחה, מעוררת את השיח הציבורי בנושא. יש המעריכים שעלייה זו אינה חורגת מהמקובל, ואילו אחרים סבורים כי היא טומנת בחובה סיכון לעתידם של יחסי המשפחה ושל היחסים החברתיים בכלל בחברה הפלסטינית.
כידוע, החברה הפלסטינית היא חברה פטריארכלית מסורתית שדפוסי התנהגותה בענייני נישואין וגירושין מוטמעים עמוקות במבנה החברתי שלה. היא נוהגת לפי כללי הדת והתרבות שצמחו ושהיכו שורשים לאורך היסטוריה ארוכת ימים. נוסף על כך, הגירושין כתופעה חברתית מושפעים מן התנאים הכלליים ולכן גם מדיניות הכיבוש, שלה השלכות כלכליות קשות מנשוא עבור החברה הפלסטינית, משפיעה על תופעה זו.
אומנם לא ניתן לטעון שהכיבוש הוא הגורם הבלעדי אף לא העיקרי העומד מאחורי הכפלת כמות הגירושין בחברה הפלסטינית. עם זאת, ניתן להעלות על הדעת שפעולותיו המגוונות של הכיבוש לדיכוי האוכלוסייה תורמות רבות להחרפת המשברים החברתיים המביאים לריבוי מקרי הגירושין. ובכלל זה, בין היתר, הצרת צעדיהם של התושבים וההגבלות על חופש התנועה, הלחץ הכלכלי הכבד, המצור המתמשך על עזה, המבצעים הצבאיים הגורמים להרוגים, לפצועים רבים ולהשמדת רכוש והטראומות הנפשיות שמלוות מבצעים כאלה וכיוצא בזה.
ובכן, בהתבסס על ממצאי המחקרים העוסקים בגורמים לגירושין בחברה הפלסטינית, נוסף על המידע שנדלה מבתי הדין ועל עדויות של גרושים ושל גרושות, ניתן להצביע על גורמים עיקריים אלה:
ראשית, נישואין בגיל צעיר שנעדרים רצון ובחירה חופשית: לא אחת נישואין אלה מתקיימים תחת לחץ מצד ההורים והסביבה והם מובילים לעיתים תכופות לגירושין. זהו תוצר של תרבות מושרשת שאחד ממאפייניה הוא חוסר שוויון בין גברים לנשים. ביטויים כגון ״צל של גבר עדיף על צל של קיר״ ו״הגבר מחסה לצניעות״ משקפים את היחס לנשים כנחותות ואת היחס לנישואין כדרך היחידה לשמור על כבודן.
התערבות של קרובים ושל בני משפחה כאשר מתעוררים קונפליקטים בין בני־הזוג נחשבת לדרך מקובלת ליישוב וסכסוכים, אך פעמים רבות היא גורמת להחרפת המחלוקות
כחברה פטריארכלית מסורתית, החברה הפלסטינית מגבילה עד מאוד את המרחב להכיר ולקיים קשרים בין גברים לנשים בטרם הוסכם על הנישואין בין המשפחות המעורבות ובטרם נחתם חוזה אירוסין פורמלי. היא אף רואה ביחסים אלה סטייה מהנורמות המקובלות בחברה וגורמת לפעמים להפעלת אלימות כנגד נשים שהעזו לקיים יחסים מחוץ למסגרת המקובלת והמוכרת.
שיעור גדול של גירושין מתרחש בתקופת האירוסין כאשר בני־הזוג העתידיים מתחילים להכיר זה את זה, הזדמנות שלא ניתנה להם לפני כן. ההיכרות מקרוב מאפשרת לבני־הזוג להכיר איש את רעהו ולעמוד על תכונותיו. היא עשויה לקרבם או להרחיקם. במקרים רבים תקופת האירוסין מסתיימת בפירוק החבילה בשל אי־התאמה וחילוקי דעות לגבי סוגיות הקשורות להתארגנות לקראת נישואין ולחיים משותפים תחת קורת גג אחת. הפרידה בשלב האירוסין גורמת נזק חמור לאישה שמסומנת כגרושה, מה שעשוי להשפיע על יכולתה להתחתן שוב אחר כך.
שנית, התערבות של קרובים ושל בני משפחה הן בתקופת האירוסין והן בתקופת הנישואין כאשר מתעוררים קונפליקטים בין בני־הזוג, נחשבת לדרך מקובלת ליישוב מחלוקות וסכסוכים בין בני־הזוג, אך פעמים רבות היא גורמת להחרפת המחלוקות בכך שהיא מוסיפה שמן למדורה ומביאה לבסוף לגירושין. הדבר נכון במיוחד כשמדובר בגבר נשוי החי עם אשתו באותו בית או באותו בניין שבו מתגוררים שאר בני המשפחה. במצב כזה בני־הזוג אינם זוכים לחיים עצמאיים, והתלות במשפחה ובהורים גוברת.
שלישית, המצב הכלכלי הקשה בשטחים הכבושים, במיוחד ברצועת עזה, שם אחוז האבטלה גבוה ביותר, וסממני המצור המתמשך מורגשים בכל פינה. מצב כלכלי זה הוא אחד הגורמים העיקריים לגירושין.
העובדה שעשרות אלפי משפחות עניות בעזה ממתינות מדי חודש בכיליון עיניים לקבל מאה דולר כסיוע מקטר, מעידה כאלף עדים על המצוקה הכלכלית האיומה שבה שרויים מאות אלפי תושבים שם. מצב כלכלי זה יש בו משום איום על היציבות החברתית והוא מביא במקרים רבים לפרידה בתוך המשפחה. בעל מובטל שאמור להיות המפרנס של המשפחה ואישה שצרכיה בבית אינם מסופקים נכנסים למעגל קונפליקטים שמובילים בסופו של דבר לגירושין.
גם בחברה הפלסטינית חלה עלייה תלולה במספר המשתמשים באינטרנט, וההתמכרות לרשת החברתית נהייתה לתופעה שכיחה ורחבת היקף. בעולם וירטואלי מדומה זה נוצרה קרקע פורייה לבגידות
רביעית, התפשטות השימוש בסמים. אין מחקרים מוכחים לגבי מספר המכורים לסמים בחברה הפלסטינית. עם זאת, תופעה נפוצה ומוכרת החלה להתפשט בשנים האחרונות בקרב צעירים ברצועת עזה. במיוחד השימוש בתרופה הנקראת טרמדול כתחליף לסמים המוכרים. זוהי תרופה אופיואידית שמשככת כאבים וגורמת להתמכרות כאשר משתמשים בה לאורך זמן.
מחקר של ארגון הבריאות העולמי משנת 2017 העריך כי מספר המכורים לסמים קשים ברצועת עזה מעל לגיל 15 מגיע לכדי 10,047. המחקר ציין כי המצור, אחוז האבטלה הגבוה בקרב בוגרי אוניברסיטה והמאבק המתמשך נגד ישראל, הם הגורמים המביאים להתגברות השימוש בטרמדול. ההתמכרות לסמים מקרינה באופן בלתי־נמנע לא רק על בריאותם הפסיכולוגית והנפשית של המכורים אלא גם על חיי המשפחה, ולא אחת גורמת לגירושין.
חמישית, הבגידות והרשתות החברתיות. המדיה החברתית הפכה בשנים האחרונות לסיבה נוספת לגירושין. בדומה לחברות אחרות בעולם, גם בחברה הפלסטינית חלה עלייה תלולה במספר המשתמשים באינטרנט, וההתמכרות לרשת החברתית נהייתה לתופעה שכיחה ורחבת היקף. בעולם וירטואלי מדומה זה נוצרה קרקע פורייה לבגידות שמביאות להתפרקות התא המשפחתי.
לא אחת הועלו טענות בפני בתי הדין הדנים בתיקי גירושין כי הסיבה לבקשת הגירושין היא הבגידה שנתגלתה תוך כדי התקשרויות וקיום יחסים אינטימיים באמצעות הרשת החברתית, שם הפיתוי גדול.
לפי התפיסה הרווחת בחברה הערבית, רוב האחריות מוטלת על האישה הגרושה כאילו היא זאת שגרמה לגירושין, ושהיה עליה להמשיך בחיי הנישואין כדי לשמור על שלמות המשפחה גם במחיר של כניעות לבעל אלים
אלה הגורמים העומדים מאחורי הגירושין בחברה הערבית באופן כללי ובתוכה החברה הפלסטינית. עם זאת לא ניתן שלא להבחין בהשפעת הכיבוש בתחומים ספציפיים על העלייה בשיעור הגירושין. לדוגמה, המבצעים הצבאיים בעזה והמצור המתמשך על כל השלכותיו הכלכליות.
מהן ההשלכות של הגירושין בחברה הפלסטינית? בשל האופי הפטריארכלי של החברה הפלסטינית ההשלכות של הגירושין חמורות במיוחד וקורבנן העיקרי הוא האישה והילדים. קודם כול, לפי התפיסה הרווחת בחברה הערבית, רוב האחריות מוטלת על האישה הגרושה כאילו היא זאת שגרמה לגירושין, ושהיה עליה להמשיך בחיי הנישואין כדי לשמור על שלמות המשפחה גם במחיר של כניעות לבעל אלים שהתנהגותו אינה הולמת ושבפועל הוא הוא אשר היה מאחורי הפרידה.
סטיגמה שלילית דבקה באישה גרושה והיא מלווה אותה לאורך זמן בעוד גבר גרוש זוכה ליחס סובלני וסלחני. ביטוי לכך הוא היחס של בני משפחה לבתם הגרושה. אישה גרושה נרדפת גם על ידי בני משפחתה וגם על ידי גברים זרים. בעוד משפחתה של אישה גרושה מגבילה את תנועותיה, היא נתונה לרדיפות מצד גברים בסביבתה הרואים בה טרף קל, וסבורים שניתן לקיים עימה יחסים אינטימיים חולפים ללא מחויבות לנישואין.
נוסף על כך, אישה גרושה עם ילדים נאלצת לשאת בעול גידול הילדים כי על פי רוב הילדים גרים עם האם ולא עם האב. מזונות שבתי הדין השרעיים משיתים על אישה גרושה עם ילדים, אינם מקילים בהרבה את מעמסת גידול הילדים בעת ששערי העבודה אינם פתוחים לרווחה בפני נשים. כל אלה גורמים להחרפת המשברים החברתיים בתוך החברה הפלסטינית והופכים את הגירושין לבעיה סבוכה ומעוררת דאגה.